Máme pandemii. Většina z nás nemá ani pomyšlení na koupi či prodej nemovitosti. Nicméně možná máte již nemovitost vyhlédnutou a podepsanou rezervační smlouvu a nechcete si nechat koupi či prodej ujít. Nebo máte na stole návrhy smluv a potřebujete někoho, kdo vám posvětí, že neriskujete své peníze. Jak postupovat?

Začněme pozitivně – naše kancelář naštěstí funguje navzdory koronaviru. Většinu služeb poskytujeme od počátku úspěšně na dálku, takže nás práce z domova netrápí. Nadále pilně pracujeme u počítačů a jsme tu pro klienty v plném nasazení.

Prevence šíření nemoci je ale pro nás absolutní prioritou, a proto jsme omezili osobní schůzky.

Níže Vám vysvětlíme, jak koronavirus ovlivnil přípravu kupních smluv na nemovitosti a zejména jejich podpisy a doručování na katastrální úřad. Hlavní změny spočívají v tom, že:

  • Neděláme osobní schůzky, ale smlouvy podepisujeme na dálku,
  • Doporučujeme doručování listin poštou nebo pomocí kurýrní služby,
  • Doporučujeme doručování návrh na vklad katastrálnímu úřadu poštou nebo pomocí kurýrní služby,
  • Vše ostatní probíhá normálně.

Balíčky služeb nyní fungují následovně: 

Balíčky pro rezervaci nemovitosti, pro koupi nemovitosti (starší či od developera), balíčky pro prodej nemovitosti:

  • Přípravy smluv (kupní smlouvy na nemovitosti, advokátní úschovy, nájemní smlouvy atd.) fungují stejně jako doposud bez omezení,
  • Kontroly smluv (kupní smlouvy na nemovitosti, úschovní smlouvy, nájmy atd.) fungují stejně jako doposud bez omezení.

Podpisy smluv – přehled změn:

Protože nyní nechodíme na schůzky, probíhají podpisy smluv na dálku. Advokátní úschovy kupní ceny při prodeji či koupi nemovitosti provádíme nadále.

Pojďme si ukázat, jak to probíhá třeba u kupní smlouvy na byt:

  1. Klienti – prodávající a kupující se s naší pomocí dohodnou na finálním znění kupní smlouvy na byt a smlouvy o úschově kupní ceny za nemovitost.
  2. My vyhotovíme finální znění textů smluv a návrh na vklad.
  3. Dokumenty pošleme e-mailem klientům spolu s podrobnými instrukcemi k podpisu (kolik vyhotovení smluv vytisknout, kde a jak ověřit podpisy) a provedení jejich identifikace.
  4. Klienti si smlouvy vytisknou v požadovaném počtu výtisků (vše jim napíšeme).
  5. Kupní smlouvu, smlouvu o úschově a návrh na vklad podepíše nejdříve kupující; podpis na vybraných vyhotoveních smluv musí být úředně ověřen (podrobnosti vysvětlíme).
  6. Kupující zašle podepsané smlouvy prodávajícímu.
  7. Prodávající smlouvy podepíše a rozešle příslušná vyhotovení smluv ostatním smluvním stranám (opět podle našich instrukcí) – část smluv zasílá nám, část kupujícímu a část si ponechá.
  8. Poté, co smlouvy obdržíme, podepisujeme smlouvu o úschově, klienty o tom informujeme a posíláme jim smlouvu o úschově s naším podpisem.
  9. Smlouvy jsou podepsány všemi účastníky, tedy platně uzavřené.
  10. Kupující zašle kupní cenu do advokátní úschovy.
  11. Když máme celou částku v advokátní úschově na účtu, klienty o tom informujeme e-mailem.
  12. Následně dochází k doručení kupní smlouvy s úředně ověřenými podpisy a návrhu na vklad do katastru nemovitostí na katastrální úřad.
  13. Po přijetí listin katastrální úřad zahájí řízení o přepisu vlastnického práva kupujícího do katastru nemovitostí. Zde již tedy vše probíhá zcela standardně.
  14. Poté, co dojde v katastru nemovitostí k přepisu vlastnického práva k nemovitosti na kupujícího, klienti nám zašlou aktuální list vlastnictví, kde je již zapsán kupující jako nový vlastník nemovitosti. Neočekáváme, že prozatím dojde k výrazným změnám v termínu zápisu do katastru nemovitostí, vše by tedy mělo být vyřízeno do cca 30 dnů.
  15. Poté, co od klientů obdržíme aktuální list vlastnictví (nebo si jej opatříme sami z dálkového přístupu do katastru nemovitostí), provádíme výplatu kupní ceny z úschovy prodávajícímu.
  16. S výplatou kupní ceny z advokátní úschovy nijak neotálíme, v drtivé většině případů peníze odchází nejpozději druhý pracovní den.
  17. O tom, že peníze odchází z našeho účtu, vždy klienty opět informujeme e-mailem, který nám uvedli ve smlouvě o úschově.
  18. Poté může dojít k předání nemovitosti. U smluv, které budou nyní podepisovány, nepředpokládáme, že by schůzka klientů za účelem předání nemovitosti podléhala nějakému omezení, neboť v té době již doufejme skončí karanténa a omezení se budou postupně zmírňovat.

Doufejme, že jsme vám pomohli zorientovat se v tom, jak v dané době podepsat kupní smlouvu a smlouvu o advokátní úschově na nemovitost.

Nečekáme, že nyní budou probíhat ve větším rozsahu nové prohlídky nemovitostí, pokud byste i přesto chtěli uzavřít rezervační smlouvu na dům, byt či pozemek, je to také možné udělat na dálku. Na dálku lze i vytvořit či zkontrolovat kupní smlouvy na nemovitosti a advokátní úschovy.

Budete-li potřebovat s rezervací, koupí či prodejem domu, bytu či pozemku pomoci, neváhejte nás kontaktovat nebo si rovnou vyberte některý z našich balíčků služeb, jsme vám plně k dispozici.